Podstawy logistyki Geneza i istota logistyki. Podstawowe cele i zadania logistyki. System logistyczny, podstawowe struktury systemów logistycznych. Procesy logistyczne główne i pomocnicze. Koszty procesów logistycznych. Etapy rozwoju logistyki. Podział funkcjonalny logistyki: obsługa zamówień, zarządzanie zapasami, magazyn, opakowania, transport. Podział fazowy logistyki: logistyka zaopatrzenia, produkcji dystrybucji, materiałowa, części zamiennych, marketingowa, przedsiębiorstwa, recyrkulacji. Podział instytucjonalny logistyki: logistyka globalna, eurologistyka, makrologistyka, mezologistyka i metalogistyka, mikrologistyka. Zarządzanie logistyczne. Tendencje rozwojowe w logistyce. |
|
Strategie zarządzania logistycznego Geneza i koncepcja zarządzania strategicznego. Pojęcie strategii, jej typy i poziomy. Strategia logistyczna. Strategia integracji funkcji i procesów. Strategia konsolidacji. Strategia zmniejszania lub eliminacji zapasów. Strategia skracania cykli. Strategia różnicowania obsługi klienta. Strategia kooperacji w relacji dostawca-odbiorca. Strategia outsourcingu logistycznego. Strategia innowacji logistycznych. |
|
Logistyka zaopatrzenia Wprowadzenie do logistyki zaopatrzenia; Miejsce logistyki zaopatrzenia w logistyce; Podział logistyki; Wybór źródeł zadania zaopatrzenia; Zarządzania zaopatrzeniem (zarządzanie materiałowe; marketing zaopatrzeniowy; zaopatrzenie jako kompleksowa funkcja zarządzania; zarządzanie punktami stycznymi); Zadania operacyjne zaopatrzenia; Zadania strategiczne zaopatrzenia; Kwalifikacja i ocena dostawców Trzy podstawowe procesy zaopatrzenia; Proces make-or-buy; Proces sourcingu; Proces zakupu; Wymagania norm odnośnie zakupów; Procedury zakupów; Organizacja i opracowanie zamówień; Kooperacja; Statystyczna kontrola odbiorcza zakupów; Kontrola odbiorcza wg metody alternatywnej; Kontrola odbiorcza wg metody liczbowej; Tendencje rozwojowe logistyki (zaopatrzenia). |
|
Zarządzanie transportem Rola transportu w systemach logistycznych. Związek transportu z łańcuchem dostaw. Charakterystyka podstawowych gałęzi transportu. Ocena danej gałęzi transportu. Transport intermodalny. Konteneryzacja. Przestrzenne projektowanie sieci transportowych z wykorzystaniem technik komputerowych. Uregulowania prawne w transporcie. Bezpieczeństwo ładunku i pojazdu. Organizacja dostaw. Dobór rodzaju pojazdu.
|
|
Zarządzanie zapasami Istota, funkcje i klasyfikacja zapasów. Klasyczne modele sterowania zapasami. Krótkoterminowe prognozowanie popytu. Koszty zapasów. Popyt niezależny, popyt zależny. Analiza popytu. Szczególne przypadki sterowania zapasami. Sterowanie zapasami w warunkach nieciągłości popytu. Symulacje komputerowe procesu sterowania zapasami.
|
|
Zarządzanie magazynem Istota i znaczenie magazynowania. Rola magazynowania w systemie logistycznym. Podstawowe decyzje dotyczące magazynowania. Decyzje dotyczące formy własności magazynu. Podstawowe fazy procesu magazynowania: przyjęcie, składowanie, kompletowanie, wydawanie. Podstawowe czynności wykonywane w magazynie. System magazynowy i jego elementy: budowle magazynowe, wyposażenie-urządzenia do składowania. System magazynowy i jego elementy: wyposażenie-magazynowe środki transportu, urządzenia pomocnicze. Jednostki ładunkowe. Zasady formowania i zabezpieczania. Zasady zagospodarowania powierzchni magazynowej. Systemy klasy WMS (Qguar) - ćwiczenia praktyczne. |
|
Opakowania w systemach logistycznych Definicje i podział opakowań. Funkcje opakowań. Materiały opakowaniowe i ich właściwości. Technologia opakowań. Wymiary i znakowanie opakowań. Proces pakowania, maszyny do pakowania - owijające, napełniające, zamykające, odważające i dozujące, etykietujące, automaty wieloczynnościowe. Gospodarka opakowaniami. Gospodarka odpadami opakowaniowymi, wymagania prawne. |
|
Zarządzanie jakością w logistyce Wyjaśnienie pojęć: system, proces, wyrób, jakość. Sterowanie jakością w cyklu życia wyrobów. Ekologiczne i logistyczne cechy jakościowe wyrobów. Cechy jakościowe wyrobów w zautomatyzowanych systemach wytwarzania. Normy serii ISO 9000 i podobne w zarządzaniu jakością. Zadania kierownictwa wg normy ISO 9001. Zarządzanie jakością w procesach dostaw. Zarządzanie jakością w procesach wytwarzania. Metody i narzędzia w sterowaniu jakością. Kompleksowe systemy zarządzania jakością.
|
|